06
apr
Gode råd kan spare mye penger
in Blogg
Comments
Kom deg ut av
dyre og dårlige kataloger
«Daglig foretas 12 millioner søk på internett i Norge. Google står for over 75% av disse søkene.»
– Norsk Institutt for informatikk ved
Universitetet i Oslo
«91% av alle internettbrukere bruker søkemotorer.»
– AC Nielsen
«92% av de som handler på nettet bruker søkemotorene for å finne fram til relevante nettsteder.»
– NPD Group
Katalogoppføringer kan stort sett oppsummeres i en setning:
Dyrt og dårlig.
- I «gamle dager» kunne man ikke måle noe særlig. Det var bare å bruke penger på markedsføring og deretter håpe på det beste. Det var umulig å finne ut hvor mange som leste en avisannonse.
- Moderne markedsføring på internett gjør det mulig å måle alt! Det er enkelt å finne ut hvor mange som reagerer på en markedsføringskampanje på nettet.
- Finn ut «alt» om katalogengasjementene dine! Mål så mye som mulig!
- I de aller fleste tilfeller ser man at kataloger gir veldig lite igjen. Unntak kan forekomme.
- Gule Sider, Kvasir og Nettkatalogen kan gi litt trafikk. Sats på å avvikle alle de andre katalogene.
- Vær kritisk til kataloger og katalogselgere.
- Katalogselgere lover mye og lyver om trafikktall – i hver eneste salgssamtale.
- Bli vant med å si nei.
Hvordan måler du responsen fra katalogene?
- Registrer deg som Google Analytics-bruker: Dette er gratis. Les mer om Google Analytics her.
- Installer en kode på hver eneste nettside: Google Analytics gir deg en kode som må installeres på alle sider som skal måles, det vil si på hver eneste nettside på nettstedet.
- Vent: Google Analytics må nå bruke tid på å samle inn trafikkinformasjon fra nettstedet ditt. Vent gjerne 1-2 måneder.
Hvordan bestemmer du deg for
om du skal fortsette med en katalogoppføring
eller om du skal avbestille den?
- Finn fram Google Analytics-tallene: Bestem deg for en bestemt periode som inneholder Google Analytics-tall. For eksempel de to siste månedene.
- Finn fram fakturaer fra katalogfirmaer: Grav i fakturaarkivet ditt og finn fakturaer for Gule Sider, Kvasir, Nettkatalogen og alle de andre katalogene.
- Finn ut hvor mye hver eneste katalogoppføring koster deg pr besøk: (pris for oppføring i katalog X for 12 måneder) / (antall besøk i en 12-månedersperiode).
Eksempel: Antall besøk fra Gule Sider de siste to månedene er 66, ifølge tall fra Google Analytics. Gule Sider-oppføringen din koster deg kr 125.000 pr år.Hvert besøk fra Gule Sider koster deg (125.000) / (66*6) = ca kr 315. - Gå gjennom alle oppføringene: Gjør dette for alle katalogene.
- Hvor mye bør et besøk koste deg? Et besøk bør ikke koste deg mer enn mellom 5 og 50 kroner, avhengig av hvor tøff konkurransen er i bransjen din. Et besøk bør ikke koste noe særlig mer enn det det vil koste å få besøk fra Google AdWords.
Hvordan kommer du deg ut av en katalog?
- Dersom du ser at prisen pr besøk er for høy, bør du avslutte engasjementet eller velge et rimeligere produkt i den samme katalogen. Du kan likevel bestemme deg for å fortsette dersom målingen viser at trafikken fra katalogen konverterer spesielt bra. Dette er lite trolig, fordi kataloger stort sett leverer lavkvalitetstrafikk.
- De fleste kataloger har en rekke regler som er laget for å gjøre det vanskelig for deg å komme seg ut av katalogengasjementet. Vær klar over at katalogen kommer til å stritte imot når du sier opp, og sannsynligvis kommer til å kreve deg for et års ekstra oppføring, hevde at oppsigelsen er ugyldig eller ilegge deg en eller annen form for gebyr.
- Send et brev der du sier opp oppføring. Be om bekreftelse på mottatt oppsigelse.
- Dersom oppsigelsen av engasjementet blir vanskelig, informerer du om at saken kommer til å bli oversendt advokat. Dersom det faktisk blir problemer, må du overlate saken til advokat.
En helt alminnelig bedrift kan spare flere hundre tusen kroner på å måle, vurdere og rydde opp i katalogengasjementene sine.
Grip denne muligheten – begynn å måle idag! Finn samtidig fram fakturaer fra regnskapet og registrer alt i et regneark.